CONFERENCIA INTERNACIONAL

Bali Sri Organik: Addressing the small-producer problem in Bali

Graeme MacRae (Massey University, Nueva Zelandia)

Indonesia has always been a land of small food producers. During the colonial period and again more recently large-scale plantation/estate agriculture has been developed by various combinations of state and corporate investment.  However, the majority of food is still produced by the majority of farmers who are still producing at scales as small as one quarter of a hectare. The staple food and crop for most of this population of rice and at this scale, it is not economically viable as a cash crop, so most of it is grown for subsistence. In Bali, where the economy, cost of living and value of land have all been turbo-charged by tourism this level of production is simply not sustainable and both land and labour have steadily shifted to other more lucrative uses. This has been widely recognised for many years and there have been a number of initiatives to reverse this pattern and conserve and rebuild the rice-production system in a way that is viable for small-holders. Unfortunately few of them have been very effective in stemming the tide away from farming.  This paper describes and discusses one initiative that is based on an unusually comprehensive analysis of the problems and an unusually integrated approach to addressing them.

Small Farmer Movements in Indonesia: Legacies for the Future

Thomas Reuter (University of Melbourne, Australia)

Indonesia’s farmer movement was suppressed for 32 years under the military dictatorship of General Suharto. After the political change of 1998, farmers movements could reform and did do so immediately. This paper explores their rise and contribution to sustainability, social justice and a food secure future for Indonesia. The focus is on the Indonesian Farmers Union, which has about 1,5 Million members, with some reference to other, smaller and more local movements. The analytical framework is Thompson and Scott’s concept of moral economy.

Soberania alimentaria, retos y desafios

Fabian Carmona Ofelia, Flores Francisco Orquídea y Sergio Pérez Landero (UIEPA, México)

La urbanización de los pueblos, la oferta de productos industrializados, el cambio climático, el deterioro de suelos, tecnologías obsoletas y capitalistas -como las Especies Genéticamente Modificadas o editadas- y las recurrentes pandemias; son factores que no permiten lograr una producción agrícola y alimentaria sostenible. Problemas que afecta principalmente a las poblaciónes vulnerables, como pueblos indígenas y personas en situaciones de pobreza; que pertenecen a poblaciones campesinas, que en muchos casos son agricultores a pequeña escala y que no cuentan con tierras propias. Y que son los primeros en buscar oportunidades de empleos en ámbitos distintos a la agricultura. ¿Cuáles son los aportes de la perspectiva para garantizar la soberanía alimentaria? ¿Cuál es la política oficial del estado ante la soberanía alimentaria y la nutrición en el mundo? ¿Cómo perjudica el cambio climático a la agricultura? ¿Puede el conocimiento tradicional ayudar a la agricultura? ¿Cuáles son las nuevas tendencias que están influyendo en la seguridad alimentaria, pobreza y la sostenibilidad de los sistemas agrícolas y alimentarios? ¿Cuál es el compromiso institucional ante la recuperación de tierras para fundar pueblos autónomos?

Los desafíos de la agricultura familiar campesina frente al modelo alimentario industrial

Otto Colpari Cruz (Universidad Mayor de San Simón de Bolivia, Bolivia)

El modelo alimentario industrial está siendo cuestionado por la mala alimentación que proporciona a la humanidad, ello se refleja, por ejemplo, en la población con hambre y obesidad. La industria alimentaria cada vez tiene mayores efectos sobre la alimentación de las personas, la salud, los cambios en la distribución, preparación y consumo de alimentos. Frente a este modelo se encuentra: La agricultura familiar campesina que es la forma predominante de producción alimentaria y agrícola en los países desarrollados y en desarrollo. Produce más del 80% de los alimentos del mundo en términos cualitativos. En ese sentido, la agricultura familiar contribuye a transformar los sistemas alimentarios para hacerlos más sostenibles. La ponencia pretende mostrar los desafíos que debe enfrentar la pequeña agricultura para consolidarse como una forma de producción de alimentación de calidad y que puede ser el nexo que vincule políticamente al campo y la ciudad en el siglo XXI.

La agricultura de subsistencia en el medio rural mexicano. Un modo de vida que fortalece la cultura alimentaria

María de los Ángeles Palma Tenango (Universidad Autónoma de Chapingo, México) y Isaura Cecilia García López (BUAP, México)

El objetivo de la presente ponencia es visibilizar las formas en que la población campesina mexicana siembra cultivos básicos destinados a la alimentación, principalmente granos y recursos que perpetúan la cultura alimentaria en sus entornos locales como es el caso de diversas comunidades de Puebla y del Estado de México.

Retos en la producción de autoconsumo en un pueblo de Montaña en Xochimilco

Karina Flores y Mesa de Vecinos y Comuneros San Francisco Tlalnepantla (Colectivo Tzompol, México)

Al sur de la Ciudad de México dentro de la demarcación de la delegación Xochimilco, algunos pueblos siguen coexistiendo con la urbe, algunos son de tradición campesina como es el caso de San Francisco Tlalnepantla Xochimilco. San Francisco es un pueblo originario que se enfrenta a diversos retos y desafíos en la producción de alimentos, debido a los problemas con las tierras; el rendimiento no es el mismo ya que los estragos causados por la implementación de prácticas de tipo monocultivo, el uso intensivo de agroquímicos y pesticidas son evidentes. Así mismo, los impactos causados por el Cambio Climático también han impactado en la siembra de temporal, que es la que prevalece en los pueblos de montaña. Por otro lado, el proceso de urbanización acecha constantemente, queriendo expandirse dentro de territorio del pueblo, es así como San Francisco enfrenta problemas de venta y fraccionamiento de las tierras comunales ante el desarraigo de las generaciones jóvenes. Por lo anterior, se busca revertir algunas de las problemáticas e implementar otras formas de producción que sean sostenibles e implementar un enfoque interseccional

Pequeños productos y saberes locales en comunidades rurales de México e Italia. Hacia una transición agroecológica necesaria

Jorge Maldonado (Universidad de Guanajuato, México)

Los modos de vida locales buscan producir alimentos de probada calidad, mitigando y adaptándose a los efectos del cambio climático, frente a la inestabilidad del mercado, manteniendo agroecosistemas estables y sustentables capaces de dar respuesta a los cambios ecológicos y sociales. El sistema de milpa en tierras tlacololeras de la Mixteca Poblana y los huertos en las terrazas de la Toscana, son el testimonio vivo de una soberanía alimentaria, de cultivar lo propio y lo más natural como es dicho por nuestros informantes. En el sentido de pertenecía por las tierras y la naturaleza de Ayoxuxtla de Zapata en Puebla; en un trabajo por tradición que aprovecha la fertilidad del monte de Castel del Piano en la Toscana. Se trata pues de aproximarnos a la biodiversidad biológica y cultural de las comunidades mencionadas, del recrear saberes locales como alternativa al modelo “productivista” de la agricultura convencional. La transición agroecológica a modos de producción local sustentables supone cambio en las formas de trabajar el campo, en el consumo de los alimentos y en la articulación de una conciencia ecosistémica.

The return to a sustainable ecofriendly way of food production

Daria Deraga (Centro INAH Jalisco, México)

This presentation is based on studies of family units in West Mexico, of how now some of these families are attempting to revive some of the traditional sustainable ways of farming, plants and animals, but in a more professionally informed way. Better understanding of the different ecosystems of the area in question though studies and participation of biologists, has made it now possible to consider future agricultural projects aiming for a more sustainable food production. The spreading of industrial development of the area in question, and the abuse of land use is slowly becoming a topic of discussion among younger generations interested in returning to a more sustainable and ecofriendly way of farming. There is more awareness of how big industry has modified greatly the farming methods, plus the intrusion by urban developers of land once dedicated to the cultivation of food products. There are still many country folks who maintained their very traditional ways of living, but the younger generations of these families tend to abandon these areas, and therefore have lost much of this knowledge. Hopefully in the future, through examples of sustainable farming and recognition of the biodiversity of the area, they will also become interested in maintaining some of their traditional ways of food production.

Abonos orgánicos fermentados en la producción de hortalizas en el norte de México

Oscar Avila peralta (Asesor en agricultura, México)

Los abonos orgánicos fermentados se obtienen de un proceso de descomposición aeróbica de residuos orgánicos por medio de poblaciones de microorganismos nativos de los propios ingredientes del abono,  que en condiciones semicontroladas se producen un material parcialmente estable de lenta descomposición, capaz de fertilizar a las plantas y al mismo tiempo nutrir al suelo. Su efecto en la producción de hortalizas es notable, particularmente  estos abonos se les ha utilizado en la producción de tomate, chile morrón,  lechugas, acelgas, cilantro  brócoli, coliflor etc, obteniendoce resultados extraordinarios, al punto de igualar una producción comercial convencional.  Las ventajas más importantes de este abono, es que pueden suministrar a la planta microelementos y macroelementos en forma soluble y un micro ambiente de pH biológicamente favorable para la absorción radicular (pH 6,5 a 7,0), es decir los microorganismos presentes en el proceso producen una serie de enzimas extracelulares como proteasas, amilasas, lipasas y otras que digieren los materiales insolubles, transformándolos en solubles y ser utilizados finalmente por las plantas.

El sistema productive local (SPL) del chile poblano. Viabilidad de un cultivó tradicional en el municipio de Calpan, Puebla, México

Antonio Rodríguez Bautista (Colegio de Puebla, México) y Serafín Ríos Elorza (Colegio de Tlaxcala, México)

El municipio de estudio se localiza en la región central de México, siendo uno de los mayores productores de chile poblano en el país, este se cultiva en pequeña escala, tanto a campo abierto como en el traspatio de los hogares calpenses. El SPL del chile poblano se ha integrado a la cultura local del municipio, debido a su relevancia histórica, capacidad de escalamiento, ampliación de eslabones productivos y cooperación entre agentes locales. Evidencia de la importancia del SPL, es la celebración en el municipio de la feria del chile en nogada, uno de los platillos barrocos de mayor tradición en Puebla y el país (cuya base es el chile poblano). En la última década el cultivo ha presentado diversos problemas que amenazan su viabilidad, destacando aspectos técnico-productivos, avance de la urbanización, presión sobre recursos naturales (agua), y recientemente el COVID. Para coadyuvar a la comprensión de la problemática descrita, este estudio presenta un análisis del SPL del Chile Poblano, desde los sistemas complejos (SC). La metodología es cualitativa, basada en fuentes primarias y secundarias, observación participante y apoyo cartográfico.

El retorno a tecnologías primitivas de producción de tequila en Jalisco, México

Rodolfo Fernández (Centro INAH Jalisco, México)

Esta ponencia trata de algo que ocurre entre los pequeños productores de tequila en Jalisco, que implica el retorno a procesos  ancestrales de su elaboración, sustituyendo a los métodos  modernos de producción por otros que datan de tiempos inmemoriales. El objeto manifiesto de estos procedimientos es la mayor calidad de los aguardientes, la que también implica impresionar a los consumidores de manera psicológica con la recuperación de una autenticidad más simbólica que factual, apelando a las dotes gustativas de los bebedores. Esto se ilustra con un caso de retorno a formas productivas artesanales de elaboración que considero ideal para explicar lo dicho.

La cultura alimentaria mazateca como promotora de la producción a pequeña escala

Berenice Delgado Niestra y Ma. Teresa Tonantzin Ortiz Rodríguez (UIEP, México)

La localidad de Buena Vista está ubicada en el municipio de San Sebastián Tlacotepec en el estado de Puebla; su población es mazateca. Está dividida por barrios: Centro, Agua Bruja, Loma Bonita, La Corneta y el Cerro de Faisán. La actividad económica predominante es la agricultura a pequeña escala de la milpa: siembra de maíz, siembra de frijol, calabaza; así como al cultivo, compra y venta de café. La agricultura la llevan a cabo los hombres, pero las mujeres participan también en ciertas actividades definidas por sus maridos. Esta localidad se distingue porque la mayoría de los ingredientes empleados para preparar sus platillos cotidianos se elaboran con ingredientes obtenidos mediante la recolección y la siembra; los cuales son estacionales, se consumen en temporada por la determinación de dichas actividades. Los platillos son generacionales y esto ha propiciado, que se prefieran los alimentos domésticos a los procesados o bebidas como los refrescos. Por ello, la cultura alimentaria de esta localidad ha permitido promover y conservar la producción a pequeña escala y la recolección, esta ponencia explica cómo se ha dado este proceso y cómo puede replicarse.

Understanding Nourishment. Reflection on family legacy – Industrial Overwhelm – Future discernment

Hitesh Gautam (Amber India Restaurant and Artship Foundation Associate Scholars Core Group, San Francisco, Estados Unidos)

Small scale food production – As a starting point of this paper experienced based reflection, articulating principles of producer community relationship will be based on my mother’s Dairy Farm, which she used to run in the outskirts of New Delhi around 30 years ago in India. She used to sell milk and milk products to the local community and neighborhood. As a spontaneous entrepreneur with understanding of immediate needs and demands of the local community with commitment and management skills she also raised her three children who were part of the enterprise. This example opens the more general reflections and questions about challenges, limitations, future potential and possibilities of small-scale food producers. Industrial Overwhelm – The shortcomings of the mass production, forced crops and tempered food are becoming more and more obvious visible and understood by greater number of people than in the previous century. The chapter observes and reflects on the current complexities by looking at possible examples alleviating the primacy of commercial gain in a constructive way. The discourse will initiate tentative methodologies for the understanding the values of small-scale producers. Processes that are either connected to time honored traditions or rediscovered by the producers for themselves. This Qualitative Engagement with both product and the community can offer paradigms for fiscally balanced and prosperous production that integrates and proliferates small-scale producers as important aspect as general economy. Future discernment – The chapters start with researched and accessible learning processes. The search looks at existing or envisioned models that are balancing current mass production values with the small-scale food production economy and relevance. The potential may lay in comprehensive approach and importance of both heritage practices and new paradigms. Latent possibilities will be explored with the focus on the small-scale food producers. The concluding remarks will offer open questions about the societal commitment to small-scale food producers and their sustainability in relationship to the globalized word.

Small Hand-fed Duck and Goose Producers and Protected Geographical Indication in Southwest France

Frédéric Duhart (SFU-Paris, France)

Southwest France was the birthplace of the modern foie gras. At the end of 18th century, local peasant women invented a way of feeding web-footed domestic birds using whole maize grains. This innovation led to the creation of real duck foie gras (a liver shall weight at least 250 g net) and to the apparition of a totally new method to obtain goose foie gras. Southwest France maintained the world monopoly of duck foie gras production until well into the 20th century. In parallel, it became one of the most important goose foie gras producing regions in the world. The growth of hand-fed ducks and geese production was based on the inclusion of a new activity in the regional traditional mixed farming system. At the end of the 20th century, more specialised farms appeared. Nevertheless, small-medium foie gras production units remained essential. During the 1990s, some producers decided to protect the specificity of regional hand-fed duck products by obtaining a Protected Geographical Indication recognition. This decision led to a discussion among the small producers and the regional fine food advocates. Twenty-one years after the obtention of this PGI, we take stock of its direct and indirect impacts on small hand-fed duck producers’ situation. PGI recognition of hand-fed goose products is still in progress. However, it ever appears that PGI might be an important tool for the very few small producers who are still interested in goose breeding.

Small farmer protests against new farm laws in Indian: An anthropological perspective

Sarbjeet Sing (Panjab University, India)

India is considered to be a world’s second largest democracy, and still has a largely agriculture-based economy. The federal government of India has recently rushed through agricultural reform laws to boost the sector. Coming at the height of the COVID19 pandemic, this legislation triggered great apprehension among small farmers, especially from the states of Punjab, Haryana, Uttar Pradesh, and Rajasthan. Since Autumn 2020, large protests, that all include women and children, have taken to the roads and railway tracks and are demanding a repeal of these controversial farm laws, creating a deadlock situation between the Government of India and farmers, with the courts caught in between. This presentation looks at the core concerns of the farmers from an anthropological perspective.

Conservación, tenencia de la tierra y reproducción social: los “nacionaleros” de las ANP´s El Triunfo y La Frailescana en Chiapas, México

María Teresita del Niño Jesús Camacho Bernal (UIEP, México)

Empleando el enfoque de justicia ambiental se aborda la situación en la que se encuentra la capacidad de reproducción social de pequeños campesinos-ganaderos, todos ellos posesionarios de terrenos nacionales en la Sierra Madre de Chiapas, México, donde, a través de la declaratoria de las Áreas Naturales Protegidas (ANPs) de La Frailescana y El Triunfo se realizó la demarcación geográfica y jurídica de un espacio previamente apropiado. Tales posesionarios enfrentan un problema agrario al que se suma una segregación histórica agravada por una carga desmedida de costos de la política de conservación en las ANPs, con efectos directos sobre sus medios y estrategias de vida presentes y futuras.

Oneida Nation of Wisconsin’s Food Sovereignty Practices: Current Understandings of Agricultural Traditions

Zuzanna Kruk-Buchowska (Adam Mickiewicz University, Polonia)

The paper looks at the role of traditional foodways and related cultural practices in the Oneida Nation of Wisconsin’s contemporary food sovereignty efforts, and the various understandings of the continuity of food and agricultural traditions in the community. It focuses in particular on the farming of Oneida white flint corn, which is considered sacred by the tribe and is used for ceremonial purposes. It is grown primarily by the tribe’s Tsyunhehkw^’s (joon-hen-kwa) farm, whose name loosely translates into “life sustenance” in English, as well as a recent cooperative created by several Oneida families, Ohe-láku – Among the Cornstalks. The Three Sisters – corn, beans and squash, are an important part of the Oneida creation story, as well as the vision of Handsome Lake – a Seneca prophet from the turn of the 19th century, who played an significant role in the revival of traditional religion among the People of the Longhouse. The Three Sisters inform the work done at Oneida to provide healthful food for the community. The Oneida community’s efforts are an example of revitalizing traditional foodways despite many odds: having moved from their original lands in New York to their current location in Wisconsin in 1822, forced assimilation, which resulted in the loss of traditional knowledge and culture, including Traditional Ecological Knowledge, the parceling of their reservation lands, and continuing forms of colonial oppression, such as the infringement of their treaty rights. The paper is based on ethnographic research conducted in Oneida in March 2016.

Cultivating Development: An Anthropological Interpretation of the Struggle to Building a Reservoir for Kids

Anton Piyarathne (The Open University of Sri Lanka, Sri Lanka)

Though Sri Lanka has been often identified as an agricultural society which mainly focused on subsistence, there seems to be less attention paid on the request made by the peasants of the country.  They have to depend on the specialists and policy makers who always represent the elite of the society who often live many miles away from their homes or villages. In this context, the current paper describes the struggle of building a reservoir which has been continuing for three generations in a small village called Mudungama in Bibile.  The discussion in this paper is based on interviews conducted on a sample of 110 villagers in the month of August 2019. Some senior peasants of Mudungama, developed a proposal to build a dam across Sudu Oya and create a reservoir for the village. Most of the members who originated this idea in the 1960s are no more and the currently living second generation continues the struggle expecting to achieve it for the third generation. The villagers are very much hopeful that the materialization of the proposed reservoir construction will empower them to cultivate in both “Yala” and “Maha” seasons putting an end to the acute poverty in the area. The research findings suggest that the peasant community of the area engage in a continuous struggle very peacefully through the existing democratic model.

In pursuit of sustainability: diversity of resource, appropriation and use strategies in quilombola communities in Bahia, Brazil

Carlos Caroso y Fátima Tavares (Universidade Federal da Bahia, Brasil)

Since 2013 we have been studying various aspects of the social and economic life in 17 quilombola communities in the areas of the Bay of Iguape and the Paraguaçu River Valley, to where sugar cane plantations and sugar industry based on enslaved labor, have intensively bought and sold African people from distinct ethnic groups and regions for three hundred years, in the period ranging from the mid-16th. to mid-19th. centuries. As the sugar economy collapsed in the early part of the 20th. century, the plantations were gradually abandoned by their owners, remaining on their lands the free Afro-Brazilian descents, who, at present, are organized as scattered quilombola communities which voice their demands for equity of treatment, and culturally and socially sensible and collectively negotiated public policies from the part of the various levels of government, by means of periodic public demands discussed at yearly evaluation meetings which result in a renewed public political instrument called “Quilombola Letters”. For their turn, those participants of the local quilombola association are strongly compromised and engaged with valuing and promoting their cultural African roots and both material and immaterial cultural heritage, by means of yearly festivals, sustainable tourism, production and sale of various types of handcrafts and traditional health practices and remedies; valuing nature and rational use resources and their conservation; practicing family-based agriculture, traditional fishing, seashell gathering, oyster farming, sustainable seasonal fruits gathering, to which is added origin and quality labels, consequently, market value as quilombola products, and targeting at external markets in Bahia and abroad.

The chocolatier’s window: New opportunities for small, rural, home industries in the pandemic and beyond, based on experiences of a rural home-based chocolatier

Helen Macbeth (Oxford Brookes University, Reino Unido), Shelley van Loen (Shelley Chocolates, Kirtlington, Reino Unido) y Katherine Huckstep (Florey Institute, University of Melbourne, Australia)

What makes us stop and look in the window of those chocolatiers who still have a shop? What was Vianne’s power in the film Chocolat?   Is there a new kind of ‘window’? This paper will be primarily based on the experiences of one home-based chocolatier business in a small Oxfordshire village in England, and will go on to consider how representative those experiences are for other small, rural, home-based businesses?  The situation will be discussed against the background of environmental sustainability, reduced personal travel and the pandemic, but an underlying theme will be the desire for chocolate, the role of chocolate as gifts and the artistic qualities of the chocolatier. What is this desire for chocolate?

Pandemic and Agrotourism. An Analysis on the Strategies Implemented by Small Producers who Provide Agricultural Goods to a Food Festival

Jessica Yazmín Santos Díaz y Víctor Manuel López Guevara (Colegio de Tlaxcala, México)

The SARS-coV-2 COVID-19 pandemic has caused the interruption of tourist flows on a global scale. Since February 2010, the multiplicity of destinations, cruise routes and scheduled events have seen their bookings decrease at constant rates. In the case of events, specifically festivals based on food heritage, the effect of the pandemic has resulted in the postponement, cancellation or reinvention of the offer, generating a variety of effects among the actors involved. This work focuses specifically on small producers that provide agricultural goods required for the celebration of the Chile en Nogada festival, held annually in the town of San Andrés Calpan, Puebla, Mexico. Based on the testimony of small producers, this paper seeks to offer an approach on two emerging aspects: 1) the effects that the pandemic has generated on the production of food destined to supply the demand generated by festivals and 2) the strategies that small producers have imagined and implemented to sell the products previously sold to provide the festival’s demand.

La función del turismo en la valorización de la produccion agroalimentaria en pequeña escala: oportunidades, desafíos y negociaciones

Daniel De Jesús Contreras (Universidad Autónoma del Estado de México, México) y F. Xavier Medina (Universitat Oberta de Catalunya, España)

En el marco de la experiencia turística relacionada con la alimentación, el consumo de los llamados “productos de la tierra”, con características de tipicidad y frecuentemente elaborados en pequeña escala por grupos de agricultores y ganaderos, ocupa un lugar central en la planificación de los viajes y en la elección de los destinos. De esta manera, pequeños productores agropecuarios se insertan en la dinámica del mercado turístico a través del suministro de productos para el sector de la restauración, aunque cada vez más, de forma directa mediante la apertura de sus unidades productivas a actividades de agroturismo o turismo gastronómico; lo cual ciertamente es una oportunidad para la venta directa y la diversificación productiva, pero al mismo tiempo impone algunos desafíos para la continuidad de las actividades productivas tradicionales. El objetivo de esta comunicación es el de reflexionar, por un lado, sobre los retos, para los pequeños productores de alimentos, derivados de su inserción al turismo y, por el otro, las negociaciones establecidas con otros actores del sector turístico y la restauración.

Sostenibilidad, salud y patrimonio en las Hurdes. Recursos para los productores locales

David Conde Caballero, Borja Rivero Jiménez, Jara Bonilla Bermejo, Jerónimo Luengo Polo, Luis López-Lago Ortiz y Lorenzo Mariano Juárez (Universidad de Extremadura, España)

La comarca de las Hurdes arrastra una construcción identitaria casi mítica que relaciona su gastronomía con la herencia del hambre. Diversos acontecimientos ocurridos durante el siglo XX delimitaron una representación de la región vinculada inexorablemente sobre la falta de recursos alimentarios, una tierra pobre, sin recursos, de gente pobre. Las dos últimas décadas, sin embargo, se ha invertido esa representación. Los productos locales han conseguido generar una marca de calidad que se relacionan con nuevas salidas para los productores. En esta comunicación se describen algunos de esos procesos. Abordamos el uso de productos locales en el mercado de la salud (Productos como el ciripolen) o la retórica de lo natural, pero también la salida de estos productos en una modalidad de restauración de alta calidad destinada al consumo turístico. Las formas de patrimonialización de la comida, que han invertido las representaciones de la región, suponen una nueva salida para los pequeños productores de la comarca.

The second life of food: ideas about the fresh and spoiled products in Chukotka

Elena Davydova y Vladimir Davydov (Peter the Great Museum of Anthropology and Ethnography, Russian Academy of Sciences / Chukotka branch of the M. K. Ammosov North-Eastern Federal University, Russia)

During fieldwork in Chukotka, the authors investigated the problem of food supply in remote northern villages and tundra. The assortment in local shops usually does not meet all the nutritional needs of the local population; the products are often expired and too expensive for the income of many people. Local micro-networks of food distribution, experiments of independent production of scarce foods, and a variety of techniques for preserving and processing food, obtaining food in the course of interaction with the environment become the response of the local community. However, in addition to the above practices, the specificity of local supply forms special ideas about the fresh and spoiled food. In this presentation, on the one hand, we will consider how expired and officially prohibited for sale in the central regions of the country, food gets a second life in the Arctic villages and tundra. On the other hand, we will focus on the analysis of ideas about freshness / not freshness, edibility / non-edibility, appetizing / unappetizing food, formed under the influence of local supply and food production systems.

Técnicas de supervivencia de los pequeños agricultores en el mundo romano

Almudena Villegas Becerril (Universidad de Córdoba, España)

Los pequeños agricultores en Roma desarrollaron estrategias de supervivencia que les condujeron a un importante conocimiento sobre los rendimientos de los recursos naturales, pero también con respecto a las técnicas de conservación de alimentos. Estas últimas conocieron un gran florecimiento en el mundo romano. Vinculados estrechamente con la producción agroalimentaria mediterránea, estos pequeños agricultores, en ocasiones, vivían en el límite de la subsistencia. Sin embargo, no hay que desechar la capacidad de estas gentes para adaptarse: también eran capaces de acomodar los recursos y el esfuerzo de las familias y de las pequeñas comunidades. Sus herramientas principales fueron la experiencia y la inteligencia, que aplicaron a sus modestos recursos valiéndose de estrategias tradicionales, que son altamente eficaces y que les permitieron, finalmente, sobrevivir.

La cuestión es que muchos de estos recursos presentaban unos elevados índices de eficacia, hasta tal punto que fueron recogidos por los agrónomos romanos para dar forma a las bases del conocimiento para el desarrollo de técnicas de conservación y prevención vinculadas con los alimentos. Aun hoy, esa experiencia sigue resultando útil, y aunque una parte se encuentra en el acervo popular, otra ha perdido su aplicación práctica.

Tradición y sostenibilidad. Pasado y futuro de los huertos familiares en Las Hurdes (España) a partir de una etnografía.

David Conde Caballero, Borja Rivero Jiménez, Miguel Madruga Vicente y Lorenzo Mariano Juárez (Universidad de Extremadura, España)

Las Hurdes (Extremadura) es una comarca española que ha sido desde siempre la expresión paradigmática del hambre y la miseria en el país. Situada geográficamente lejos de los principales núcleos de población, los huertos familiares han sido desde siempre una manera de abastecerse. Sin embargo, los movimientos migratorios de la década de los años 60, desde al campo a la ciudad, invirtieron esta situación, haciéndolos caer en el olvido. A partir de una etnografía en la zona hemos podido comprobar, sin embargo, como la situación está cambiando. De un lado, los que fueron una vez emigrantes, una vez retornados, han recuperado el uso de este tipo de huertos, algo que no solo es beneficioso para el autoconsumo, sino hipotetizamos que también lo podría estar siendo para su salud. Del otro, jóvenes productores a pequeña escala han comenzando a labrar también este tipo de huertos al abrigo de un buen número de restaurantes que en la zona se han sumado al consumo de “kilometro 0”, algo que está ofreciendo una doble posibilidad de sostenibilidad tanto de los negocios como de la comarca, un hecho impensable unos años atrás.

Quelites and their challenge for small-scale gatherers and producers in Mexico

Luis Alberto Vargas-Guadarrama y Amanda Gálvez-Mariscal (UNAM, México)

Mexico has been the place of origin, domestication or world-wide diffusion of many important foods such as maize, cacao, pineapples, tomatoes and many more. But the country still has many resources that are only of local and neglected use. Among them are quelites, which is the name in nahuatl, the language of the Aztecs, for a host of wild herbs, flowers, stems and other parts of plants that have been used, since many centuries ago, in culinary preparations and to promote health.

The Mexican Council for Research and Technology (CONACYT) and the National University of Mexico have sponsored a large interdisciplinary project in order to study a group of quelites and the limitations for potential and wider use. The project has allowed us an insight at the problems facing the communities where these plants grow in the wild, the efforts and results made for their domestication and the great challenges found for their commercialization either fresh or with very simple techniques for their conservation such as drying. We will present our results and offer some possible solutions to profit from these vary valuable resources.

Recolección de plantas comestibles en la Barranca del Río Santiago, México

Martín Pedro Tena Meza (CUCBA-Universidad de Guadalajara, México)

Se analiza el estado que guardan los recursos fitogéneticos silvestres con uso alimenticio en la región de los cañones occidentales del Occidente de México. Gracias al clima tropical y la diversidad de su biota la Barranca del Río Santiago ha proveído desde épocas remotas de recursos alimenticios tanto a sus pobladores como a los de regiones circunvecinas. Durante la exploración etnobotánica realizada en 72,338 ha de la barranca se registró que las plantas de recolección (silvestres y adventicias) representa el 66 % del total de las especies comestibles. La valoración de estas especies es fundamental para lograr el incremento de la producción sustentable de alimentos; no obstante la permanencia de este patrimonio biocultural se encuentran amenazados por el cambio en el uso del suelo, la migración de los campesinos, el agotamiento y contaminación del suelo y del agua, y por los cambios en su alimentación.